Histology

قسم الهستولوجى

  • About Us
  • Vision
  • Mission
  • Staff Members
  • Curriculum
  • Elective course
  • Master & Doctorate Thesis
  • Strategic Plan
  • Events
  • Lab
  • Achievements
  • Awards
  • Journals adjudication
  • Contact Us

 

نبذه عن القسم:

يمثل قسم الهستولوجيا وبيولوجيا الخلية احد أقسام العلوم الطبية الأساسية  بكلية طب الأسكندرية.  و تتمحور رسالة القسم  حول  تدريس علم الأنسجة و بيولوجيا الخلية  لطلاب المرحلة  الجامعية الأولى بكلية طب الاسكندرية التى تضم كل  من الفرقة الأولى  والثانية  للتعليم المصري والدولي و الفرنسى؛ بالاضافة الى الفرقة الأولى لطلاب كليات الصيدلة و طب الأسنان و العلاج الطبيعى .   و  يتم تدريس  مقرر الهستولوجيا و بيولوجيا الخلية ضمن برنامج الدراسات العليا في نفس التخصص (ماجستير ودكتوراه) ، كما يتولى أعضاء هيئة التدريس بالقسم تدريس هذا المقرر ضمن  المقررات المطلوبة لاستيفاء الساعات المعتمدة  المحددة للحصول على درجه ماجيستير فى  بعض  التخصصات الاخرى .

Vision of Histology and Cell Biology Department:

The Department of Histology and Cell Biology at Alexandria Faculty of Medicine strives to be a center of excellence and innovation in medical education and scientific research, and effectiveness in community participation. Aiming to guide its students and staff members to be pioneers in the fields of science that contribute to the development and enrichment of the medical profession, achieving excellence and competitiveness, and advancing the department to a leading position among its peers at the national, regional and international levels.

رؤية قسم الهستولوجيا و بيولوجيا الخلية:

يسعى قسم الهستولوجيا و بيولوجيا الخلية بكلية طب الإسكندرية جاهدا أن يكون مركزا للتميز والإبتكار في التعليم الطبي  والبحث العلمى، و الفاعلية في  المشاركة المجتمعية، ليتفرد طلابه وأعضاء هيئة التدريس به  بالريادة فى مجالات العلوم التى تساهم في تنمية و اثراء مهنة الطب، وتحقق التميز و التنافسية وترقي بالقسم الى موقع  الصدارة بين نظرائه على المستوى القومى والإقليمى والدولى.

Mission of Histology and Cell Biology Department:

The Department of Histology and Cell Biology at Alexandria Faculty of Medicine is committed to provide the community with qualified physicians who are conversant with histology and are aware of its importance as a basic medical science that helps them understand the diseases and the consequences of the treatment, which increases their efficiency in diagnosing and treating health problems, adopting professional ethics and preserving traditions and social values. The department also works to enrich basic medical sciences with scientific research that is in line with the latest scientific discoveries, which contribute in solving the problems of society and is characterized by originality and innovation.

رسالة قسم الهستولوجيا و بيولوجيا الخلية:

يلتزم قسم الهستولوجيا و بيولوجيا الخلية بكلية طب الإسكندرية بإمداد المجتمع بالأطباء البشريين ذوي الكفاءة الملمين بمادة الهستولوجيا و المدركين بأهميتها كعلم من العلوم الطبية الأساسية الذي يساعدهم في فهم أساسيات المرض وتاثير العلاج  مما يرفع من كفاءتهم فى تشخيص وعلاج  المشكلات الصحية،  متحلين بأخلاقيات المهنة ومحافظين علي التقاليد والقيم  الاجتماعية  الأصيلة. كما يعمل القسم علي إثراء العلوم الطبية الأساسية بالأبحاث العلمية المتواكبة مع أحدث الاكتشافات العلمية  والتي تساهم في حل مشاكل المجتمع وتتميز بالأصالة  والابتكار.

Prof.Dr.Maha Wagdy

Abou Nazel

Head of Histology Department​

  • Professors
  • Professors Emeritus
  • Assistant Professors
  • Lecturers
  • Assistant Lecturers
  • Demonstrator
الأساتذة
  • أ/د.ثناء حسن صبرى راضى
  • أ/د.هدى محمود أحمد خليفة
  • أ/د.سحر على محمود على عمر
  • أ/د.افردوس سرور قطب كراويه
الاساتذة المتفرغين
  • أ/د.أبتهاج فتحى مصطفى الغزاوى
  • أ/د.أمال محمود حلمى
  • أ/د.مشيرة مصطفى صافى
  • أ/د.انعام فليب قلادة
  • أ/د.أميرة يحيى مدور
  • أ/د.فاطمة الزهراء عبد الحميد هاشم
  • أ/د.وحيد مفيد اسطفانوس
  • أ/د.سامية عبد العزيز عرفه
  • أ/د.محمد محمود شعبان
  • أ/د.مصطفى محمود ابو العلا
  • أ/د.أشراق عبد العزيز السبعاوى
  • أ/د.نادية امين احمد شرف الدين
  • أ/د.مشيرة على رضا الهنيدى
  • أ/د.ناهد ابراهيم زهدى عبد الرحمن
  • أ/د.صفاء جمعه اسماعيل تقى الدين
  • أ/د.صافيناز حسين صفوت
  • أ/د.أنيسة السيد حنفى محمود مليس
  • أ/د.مشيرة احمد زهير أمين
  • أ/د.شفاء محمد فخر الدين الصاوى
  • أ/د.ايمان فؤاد بيومى فرغلى
  • أ/د.غادة محمد مراد فؤاد عبد القادر
الأساتذة المساعدين
  • أ/م.د.أمانى سعيد أسماعيل محمد عثمان
  • أ/م.د.تشرين محمد حنفى زيتون
  • أ/م.د.هالة محمود عبد المعطى الحصاوى
  • .أ/م.د نهى محمود عبد الرحمن زهران
  • .أ/م.د رحاب احمد عبد المنعم على
  • أ/م.د. أمانى عبد المنعم محمد سليمان
  • أ/م.د. إيمان محمد نبيل محمد عبد الرحمن
مدرسين
  • د.نهى السيد عطيه حسين
  • د.سيليفيا كميل صديق ساويرس
  • د.إيمان إبراهيم أحمد زكى
  • د.غادة احمد محمد المهدى محيسن
  • د.اميرة مجدى عمر عبده
  • د.دينا محمد يوسف رستم يونس
  • د.ياسمين حسام الدين محمد كامل خليفه
  • د.هبه فتحى ابراهيم محمد ابو كاتو
المدرسين المساعدين
  • د.ولاء عبد السلام احمد السيد عمر
  • د.رنا أنور عبده عبد الحليم سعد
  • د.فيبى حليم لبيب مشرقى
  • د.وفاء محمد محمود محمد حسان
  • د.ايمان مجدى محمد موسى
  • د.نعمة محمد عبد الفتاح البنوانى
  • د.هبه جمال الدين ابراهيم اسماعيل ابراهيم
  • د.مروة مجدى احمد قاسم
  • د.ريهام سعيد احمد محمود زغلول
  • د.هبه عبد الله حامد شقيدف
  • د. اميرة هاشم محمد نعينع
معيدين
  • د.دينا محمد ذكريا
  • د.اميرة احمد ابراهيم
  • د.اسماء عباس زيدان
  • د.مها حمادي حمدان
  • د.ندي جابر سالم محمد
  • د.مى محمد منصور قطب
  • د.ساره عزت امين عطالله
  • د.عبير أحمد حسين السيد
  • د.دانيا شريف ذكى محمد قطب

الطلبة

الخرجين

  • Vision
  • Mission
  • Lab Equipment
  • Lab Facilities
  • Contact Us:
  • Presentation video

To help graduate to excel as innovative practitioners committed to excellence in a collaborative and healthy work environment.

Preparing highly skilled graduates who are committed to excellence, innovation, and evidence-based practice in a rapidly changing health-care environment. Providing workshops that include instruction of scientific theories and principles coupled with the experimentation, hands-on design, build and test of projects that use those principles.

The research laboratory is equipped with the latest equipment and technology offering a comprehensive range of services to students and researchers. The lab includes:


1. Automatic tissue processor, SLEE medical.
2. Semi-automated rotatory microtome, SLEE medical.
3. pH-meter, GLP 21, CRISON instrument.
4. Light microscopic unit, Nikon 90i with Canon digital camera associated.
5. Water bath, AMOS scientific.
6. Digital sensitive scale.
7. Water Distillation Unit, NORMAX.

The research lab offers wide range of services including different tissue processing and standard staining. The lab also provides variety of special staining techniques as:


1. Best’s carmine stain.
2. Verhoeff-van Gieson stain.
3. Periodic Acid Schiff stain.
4. Toluidine blue stain.
5. Trichrome stain. The lab allows histological slides’ imaging with morphometric analysis.

Address: Faculty of Medicine,
Moussaht campus, fifth floor.
e-mail: alexhistolab2021@gmail.com

Online Basic Science Elective Course: From Theory to Implementation

Background: Elective courses can contribute to both the professional and personal development of medical students in specific areas of interest outside of the standard curriculum. Alexandria Faculty of Medicine offered different elective courses since the start of the integrated medical program in 2009. The offered electives were mainly designed and implemented by clinical department as specialty specific electives. It becomes a mandate since implementation of the new medical program 5+ 2 in 2018. With the start of the new curriculum, humanities and miscellaneous electives were added to the list. Basic science departments were encouraged by the administration to offer new elective courses. Hybrid and pure online courses were also preferred specially after Covid -19 pandemic.  

Objectives: The current research aimed to express our experience about using six step approach of curriculum design to develop a basic science hybrid elective course.

Methods: A basic science elective course was created, on the basis of the six-step approach [problem identification, needs assessment, writing measurable objectives, choosing proper teaching methods, implementation and evaluation]. As a hybrid course, the community of inquiry framework was adopted to ensure adequate learning opportunities as face-to-face curricula. The course was a hybrid elective course titled “Cell activity translation in electron microscopic interpretation” which was created by Histology and Cell Biology Department, Alexandria Faculty of Medicine. The course had been implemented in the first semester of the academic year 2020-2021. Its objectives were designed to serve graduate as a scholar and scientist, and as a lifelong learner. Also, it was intended to serve the researcher competency area. The course included two face-to-face sessions, three synchronous and three asynchronous online sessions. The assessment based on individual and group assignment submission. Cognitive, social and teacher presence were ensured throughout the course design.

Results: Five rotations were completed, which included 108 students, 305 individual assignments and 46 group assignments. All assignments were uploaded and evaluated. Eight faculty members and 10 assistant staff shared in the process of course delivery and assessment. Evaluation included, pre- and post-test results, student results, questionnaires and focus group discussions by students and sharing staff members.

Conclusion: Using the six-step approach of curriculum design ensures perfect coverage of all needed curricular aspects. For hybrid courses, adopting the community of inquiry framework satisfies the student’s needs. In addition, the interactive learning in online sessions maximizes the gain of skills. Continuous supervision and receiving feedback from both students and trainers are the key of success.

 

 

Exams Time Table

Lectures Time Table

News Feed

Facebook Page

X